![]() |
en stor linjal |
- meter (som vi skriver m)
- decimeter (som vi skriver dm)
- centimeter (som vi skriver cm)
- millimeter (som vi skriver mm)
- att mäta
- en linjal
- ett måttband
Vi tränade på att uppskatta hur långt olika saker i klassrummet är, eleverna imponerade som vanligt på mig och var väldigt pricksäkra i sina uppskattningar. Bland de saker som nämndes var:
Markus ~2 m. (1,94 m.)
Bokhyllan ~2 m. (2,10 m)
Dörren ~2,5-3 m. (precis så)
Pennan ~10 cm eller 1 dm. (12 cm)
Tigertavla på väggen ~4-5 dm (4 dm)
Därefter gick vi ut på skolgården med en stor linjal, en liten linjal och ett måttband.
Eleverna fick sedan fria händer att mäta vadhelst de ville, så länge de skrev upp vad de mätte och vilket mätresultat de fick fram. Eleverna mätte saker som:
- en bänk
- ett cykelställ
- en trappa
- en gunga
Sedan hände en sak som kan hända när man har fantastiskt motiverade elever, nämligen att en elev fick för sig att mäta en sektion av staketet runt skolgården, för att ge sig på att beräkna hur långt hela staketet runt skolan var. Han berättade för mig att han ville mäta en del, sedan räkna hur många det fanns totalt och multiplicera (alltså räkna gånger) för att se hur långt det var. Vi såg att en sektion var 3,10 m lång, men när eleven började räkna sektionerna märkte han att de inte gick runt hela skolan, utan täckte enbart halva skolgården, och på den sträckan var det 28 sektioner. Eftersom detta enbart täckte halva skolområdet valde eleven att multiplicera med 2 för att på så sätt få in hela skolgården. Detta var väldigt bra tänkt, och eleven kunde dessutom förklara för såväl mig (muntligt) som för eleverna (skriftligt på tavlan) hur han hade gjort, och varför han hade gjort på det sättet. Vi konstaterade att det han räknade ut kallas för omkrets. I klassrummet skulle omkretsen vara väggarnas olika längder adderade tillsammans.
Inspirerade av den här beräkningen fortsatte vi genom att prata om hur stort golvet är, t.ex. behöver man veta det om man vill måla golvet och måste köpa färg. Golvets storlek kallas för area. Arean får man fram genom att multiplicera den ena väggens längd med den närmaste väggens längd, och man mäter det i kvadratmeter.
Eftersom eleverna tyckte det här var så oerhört kul bestämde vi (mest jag) att de ska studera mycket matematik den här veckan så att vi kan ha ett test på fredag, sista dagen innan lovet. Det beskedet togs emot med glädje (!).
Lycka till med studierna den här veckan!
/Markus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar