Den här veckan, precis innan påsklovet, blev det hastigt och lustigt dags för lite prov i matematik för både Lila och Blåa gruppen.
![]() |
Ett prov i matematik |
Under måndagens genomgång med lila gruppen pratade vi om längdenheter och omsatte den kunskapen i praktiken genom att vara ute på skolgården för att mäta. Väl där upptäckte eleverna hur de kunde räkna ut omkretsen på skolgården, då fyllde vi på med lite genomgång om omkrets och area och gjorde ett prov om detta.
På onsdag morgon var tanken att ha en liknande genomgång med blåa gruppen, men eftersom jag är som jag är, och eleverna är som de är, blev planerna lite ändrade. Vi började prata om längdenheter men lade sedan mycket tid på att öva uppskattning och enhetsomvandling. Vi övade på att förändra meter (m) till decimeter (dm), centimeter (cm) och millimeter (mm), och även att förändra enhet på andra sätt.
Vi gick igenom hur man kan tänka och försökte lära oss följande "tankeschema":
![]() |
Hur man kan tänka när man omvandlar längdenheter |
När vi ändrar från en stor enhet (t.ex. m) till en mindre enhet (t.ex. dm) ska vi alltså multiplicera (använda gånger) med 10 för varje steg vi ska ändra. Ska vi istället ändra från m till cm, måste vi därför multiplicera med 100 (10∙10).
Som exempel blir 2 m = 2 ∙10 dm = 20 dm
3 dm = 3 ∙ 100 mm = 300 mm
Ska vi ändra från en liten enhet (t.ex. cm) till en större enhet (t.ex. dm) måste vi dividera (använda delat med) med 10 för varje steg vi ska ändra.
Som exempel blir 40 cm = 40÷10 = 4 dm
53 cm = 53 ÷ 100 = 0,53 m
Ps. proven gick bra!!
Bra jobbat den här veckan vänner, nu njuter vi av ett härligt lov!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar